Мотиви да гледаш спорт

Източник uefa.com

Русия срещу Полша. Реферът е германец. Руските фенове стигнаха до полския стадион, подредени в шествие. Сблъсъци с полицията, над 100 задържани. Това е битката за „Варшава 2012“.

На полувремето на футболните двубои прашните книги по социология могат да направят интересен коментар защо хората толкова харесват спорта. И разказват за седем мотиви за спортно пристрастяване.

Катарзис

Теорията е на Зигмунд Фройд от 1920 г. Намерил е време да обърне внимание и на спортните запалянковци. Концепцията се основава на убеждението на Фройд, че агресивността и враждебноста са наследствени черти на характера, а не поведенчески реакции, натрупани в процеса на учене или придобит опит.

По време на цивилизоването на обществото тази вродена агресивност е била овладяна от нормите и законите на държавата. Следователно според тоерията за катарзиса хората гледат спорт, за да задоволят нуждата си да проявяват агресия. Това е освобождение. В същото време гледането на насилие в спорта зарежда агресивността у зрителите.

Търсенето на стимули

Дженингс Брайтън и Долф Зилман пък смятат, че хората гледат спорт, за да търсят стимулация, да достигнат повишени нива на възбуда. Хората гледат спортове с насилие заради адреналина, който им действа стимулиращо.

Социални нужди

Този мотив се основава на предполагаемото желание зрителите да споделят времето си с близки и приятели. Хората споделят победи и загуби, участват в социализиращ процес, създават връзки помежду си – това е силен социален ефект. Рой Баумайстер и Марк Лиъри наричат този процес „нужда за принадлежност“, който е фундаментална човешка мотивация.

Бягство от действителността

Спортът е остров, на който хората бягат от ежедневието. По време на Втората световна война, президентът Ф.Д. Рузвелт е дал предложение бейзболната лига в САЩ да не спира да играе. Спортните спектакли са ефективен механизъм хората да се разсеят от тревогите.

Забавление

Очевидно е, че спортните фенове търсят забавление  в гледането на мачове и двубои. Човешката драма в спортния сблъсък увличава насладата от спорното събитие.

Естетика

Красота, грация и съвършенени умения са част от естетическата признателност. За един истински футболен фен задната ножица е не по-малко естетически издържана от пируета на Фео Мустакова.

Стимулиране на самочувствието

Редица изследвания разкриват, че спорните зрители стимулират самочувствието си като се идентифицират с успешни отбори. Робърт Калдини използва термина „гигантски отразена слава“, според която хората са склонни да се отъждествяват с отбори победители. Така феновете носят фланелки, изброяват спортни резултати, пеят химни, разказват ситуации – само и единствено за успешни отбори.

По този начин успехът на отбора се превръща в персонална победа – това е обвързващ процес между фенове и тимове. Някои изследвания показват, че след победа феновете се чувстват по-сигурни в своите възможности. При някои запалянковци загубата е до толкова демотивираща, че влияе сериозно върху физиологични и психологически възможности.

Идентифицирането с историята и културата на спортния клуб създава общности. Победата на един отбор може да се превърне в национален празник. В модерния свят спортът е религия – опиум за угнетената душа, както би се изразил К. Маркс. Олимпиада и футболни емоции ще опият временно угнетената българска душица. 

 

Advertisements

Вашият коментар

Filed under Uncategorized

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s